KAKBAK


Hej på er! 
Igår var jag hemma från skolan med feber och jag blir alltid så himla rastlös när jag är sjuk, klarar inte av att ligga still för länge (även om jag borde) och blir bara på dåligt humör om jag tvingar mig själv att sitta och göra ingenting. Så jag bakade kakor, fantastiskt goda blev dom så jag tänkte dela med mig av receptet!

Du behöver:
225g rumsvarmt smör
250g strösocker
1tsk vaniljpulver
1 ägg
300g vetemjöl
40g maizena
0,75tsk bikarbonat
0,5tsk salt
1,5dl strössel

Jag tyckte det blev för mycket strössel med 1,5dl strössel så jag tog inte fullt så mycket.

Gör så här:
• Sätt ugnen på 175 grader.
• Vispa ihop smör & socker tills att det blir vitt & fluffigt. Tillsätt sedan ägget.
• Blanda ihop resten av ingredienserna (ej strösslet) och vispa sedan ner det försiktigt i smörblandningen.
• Tillsätt strösslet, var försiktig med att röra för hårt/länge då det lätt färgar av sig på degen.
• Rulla degen i jämnstora bollar, tänk er normalstora chokladbollar ungefär. Platta till dem lite och lägg dem på plåten med lite mellanrum. De smälter inte ut jättemycket men en del.
• Grädda kakorna mitt i ugnen i ca 10-15 minuter.

Klart!!




Recept | |
#1 - - rememberthiis.blogg.se:

Ser goda ut :)

#3 - - Matilda Berlin:

Nämen åh så gott det ser ut! Ibland är det dom där enkla kakorna som nästan blir godast =)

#4 - - Veronica Wallgren:

Gott!

Upp